یکشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۹۱

کوچه‌ای در نای‌بند



بی تردید نای‌بند روستای زیبایی است؛ روستایی که به ماسوله‌ی کویر شهرت دارد. گرچه ترجیح می‌دهم نای‌بند، خودش باشد، تا روستایی شبیه ماسوله‌ی زیبا یا هر جای دیگر. البته این مسئله بی دلیل نیست چون این روستا بر روی صخره بزرگی در دامنه کوه‌های نای‌بند قرار گرفته و دور‌نمایی آن چنان پیدا کرده است. 













نای‌بند یکی از هدف‌های سفر ما بود و برای همین جاده دیهوک به راور را انتخاب کردیم و‌گر‌نه برای رسیدن به کرمان و ملحق شدن به دوستانمان مسیرهای نزدیک‌تر و آشنا‌تری داشتیم.
 با این وجود گاهی همه چیز مطابق میل آدم پیش نمی‌رود. آسمان این عکس‌ها تا حدی نشان می‌دهد که ما با هوای نا‌مساعدی روبرو بودیم. نه می‌شد عکس‌های خوبی بیندازم و نه حتا شالم را محکم روی سرم نگه دارم! باد شدیدی می‌وزید و چون منطقه کویری است، شن و خاک زیادی را به هوا بلند می‌کرد. روی صورت آدم که کرم ضد آفتاب باشد، تازه می‌فهمد که این شن‌ها تنها با شستشو دل می‌کنند.

از خور که به سمت طبس حرکت کردیم، نشانه‌هایی از بدی هوا آشکار شد و هر چه پیش‌تر می‌رفتیم، وضع پیچیده‌تر می‌شد. پیش از سفر که نقشه‌های هواشناسی را چک کرده بودیم، باد را نشان داده بود. اما اصلن فکر نمی‌کردیم معنایش این باشد. برای همین از دیدن مناطقی در اطراف طبس صرف‌نظر کردیم و فقط سری به باغ گلشن و پلیکان‌های نازنینش زدیم و راهی شدیم تا دست‌کم بتوانیم نای‌بند و سایر جاهایی که در این جاده قرار دارند را ببینیم؛ طبس را به راحتی می‌توانیم در مسیر سفرهای بعدی قرار دهیم.

نای‌بند کوچه‌های باریکی دارد با پستی و بلندی‌های بسیار و مردمی که در همان مدت کوتاه، مهربانیشان بر ما ثابت شد. همان‌طور که با باد در جنگ تن به تن بودیم و سعی می‌کردیم کوچه‌ها را پشت سر بگذاریم، بعضی از مردم سرشان را از خانه بیرون می‌آوردند ، ما بی‌معطلی سلام می‌کردیم و آن‌ها با گشاده‌رویی و کمی تعجب، جواب می‌دادند. گاهی می‌پرسیدند: " از کجا می‌‌آیید؟" و با شنیدن "تهران" به لبخندی انرژی‌بخش میهمانمان می‌کردند... برای ما معنایش این بود: "آفرین! از راه به این دوری!"

بیشترخانه‌های نای‌بند حد و مرز مشخصی ندارند و بسیاری از فضا‌ها مثل تنور، ورودی‌ها و آغل مشترکند و به دلیل وجود قنات‌ها و چشمه‌ها، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیاری دارد.

نای بند، اسفند 1390

An Alley in Nayband : A village in central desert of Iran
Nayband, Yazd, Iran

@: برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگ تر، روی آن ها کلیک کنید.
Click on photos



هیچ نظری موجود نیست: